Horecava kiest komende editie voor een andere opzet van het InnovationLAB. In plaats van innovaties los van elkaar te vertonen, wordt het lab een belevingswereld waar de nieuwe ideeën en producten in hun context worden gepresenteerd. ‘Een beurs gaat steeds meer om beleving’, zegt Horecava-beursmanager Luuk Scholte.
Het InnovationLAB wordt twee keer zo groot als andere jaren en zal bestaan uit een besloten deel met seminars voor genodigden en een open deel vol beleving. Het thema: food & hospitality 2020. ‘We willen het centrum van innovatie zijn’, zegt beursmanager Scholte. ‘We hebben al een paar jaar het InnovationLAB, we weten dat bezoekers speciaal voor innovaties komen.’
Maar dat lab zoals het er afgelopen jaren was, mocht dynamischer zijn, meent Scholte. Met meer beleving. En vooral niet te abstract. ‘Ik heb toen een plan geschreven, en daar ook adviesbureau HTC bij betrokken met wie we al samenwerkten voor het Facilitair Congres dat op de dinsdag van de Horecava plaatsvond. Zij zijn erg goed ingevoerd in wat in de facilitaire wereld en in leisure speelt.’
‘Wij doen veel onderzoek in die sectoren naar wat de trends zijn en waar vraag naar is’, zegt Puck Wilbers van HTC. ‘Elk jaar hebben we bijvoorbeeld directeuren van cateraars en schoonmaakbedrijven aan tafel. En we werken dagelijks met horecaondernemers, hoteliers, recreatiebedrijven, noem maar op. Dus we kennen deze markt van boven tot onder. On the move en retail/ blurring is voor ons redelijk nieuw. Daar wordt echter ook veel onderzoek naar gedaan en we spreken ook veel partijen uit deze markten.’
Vier markten
Er zijn vier doelgroepmarkten benoemd die InnovationLAB wil bedienen: On the move, Facilitair, Leisure en Retail/Blurring. ‘Want waar zit innovatie? Daar waar blurring plaatsvindt’, zegt Scholte. ‘In leisure is beleving, gezond en ambachtelijk al the new normal, nu wordt dat in zorg, bedrijfscatering en petrol ook steeds meer omarmd.’
Om elk van deze doelgroepen een volledig programma te bieden, is het theater in het InnovationLAB gedurende de vier beursdagen elk voor een van deze markten gereserveerd. Er is dan een besloten programma, uitsluitend toegankelijk voor zo’n tweehonderd genodigden per dag. Dat programma begint ’s ochtends, ruim voor de beurs opent. Elke dag komen sprekers die de doelgroep van die dag iets kunnen meegeven. Dat kunnen best practices uit de eigen markt zijn, zoals HSMHost-directeur Jan Willem Hilbron die op de On the move maandag spreekt, maar het kan ook een spreker uit juist een heel andere markt zijn, ter inspiratie. Zo komt de Efteling op de Facilitair-dag.
Experience
Naast het besloten deel bestaat het InnovationLAB uit een experience, waar de vier markten in elkaar overlopen en waar innovaties in hun context gepresenteerd worden. ‘In het InnovationLAB-theater zoals dat voorheen be- stond werden innovaties los gepresenteerd, maar we den- ken dat de boodschap beter overkomt door te laten zien hoe ze ingezet kunnen worden’, vindt Scholte. Ook omdat innovaties lang niet altijd hardwarematig zijn, vaak ook conceptmatig. Dat laat zich soms lastig duidelijk maken in een presentatie. ‘Dit jaar gaan we het laten zien in plaats van uitsluitend erover te vertellen.’ Als voorbeeld noemt Scholte Jutter Speijs, een nieuw f&b-concept met hoogwaardige kant-en-klaarproducten. ‘Dat klinkt misschien niet spannend, maar door op de beurs het totale concept neer te zetten, wordt de beleving en uitstraling duidelijk en ziet de bezoeker de toegevoegde waarde van het concept’, geeft Scholte aan. In de On the Move-markt komt bijvoorbeeld Happy Tosti, een tosticoncept dat culi- naire tosti’s serveert en werkt met mensen met een verstandelijke beperking. ‘De innovatie zit in het concept maar ook zeker in de sociale kant en dat dit ook mogelijk is in de snelle On the Move-omgeving’, zegt Wilbers. In het experience-deel zijn hosts aanwezig die alles van de concepten weten en bezoekers uitleg kunnen geven. ‘Ook zijn we nog aan het kijken of we de lege uren in het theater kunnen vullen met presentaties - die wel voor iedereen toegankelijk zijn - door partners.’ Voor de vier doelgroepen zijn vijf generieke trends benoemd die bij alle vier terugkomen: duurzaam, beleving & gastvrijheid, technologie, branchevervaging en lifestyle & gezondheid. Ook zijn voor de vier markten eigen doelgroepgeneraties benoemd die voor hen van belang zijn: babyboomers, generatie Y, millennials en generatie Z. ‘Elke generatie heeft eigen behoeften en belangen, het is goed daarmee als bedrijf rekening te houden’, zegt Wilbers.
Met het idee van InnovationLAB nieuwe stijl is Scholte met partners gaan praten. ‘Wat we voor ogen hadden, was een stuk kostbaarder dan de oude opzet. Gelukkig hebben we partners gevonden die hier graag deel van uitmaken. En de concepten die er komen, bouwen zelf hun deel op in hun eigen look&feel en zorgen voor personeel. Naast Jutter Speijs en Happy Tosti zijn er onder meer outlets van Bilder&De Clercq, ijsconcept Looping Good, er is een sushibar en een koffiebar.
‘Horecava loopt met dit concept internationaal voorop’, zegt Scholte niet zonder trots. Hij komt veel op beurzen in heel Europa, maar een experience op dit niveau, met zoveel partners en een volledig gesegmenteerd seminarprogramma zag hij niet eerder.
Horecava kiest voor nieuwe vorm InnovationLAB
- Details
- Geschreven door Michiel van Noort
HTC Advies België
Gebroeders Massantstraat 4
3020 Herent
T: +32 (0)495 472 072